Wydawnictwo Arson, ul. Grażyny 6, 31-217 Kraków
  • Telefony: tel./fax 12 649-21-31 od pn-pt w godz. 9.00-16.00
  • E-mail: biuro@arson.pl

4 okresy w rozwoju mowy u dziecka

Rozwój mowy u dziecka to długotrwały i wieloetapowy proces, na którego tempo ma wpływ wiele różnych czynników. Warto wiedzieć, jaki jest prawidłowy jego przebieg i na co zwrócić uwagę, żeby upewnić się, że maluch jest na dobrej drodze do prawidłowego mówienia.

Pierwsze dźwięki – okres melodii

Dziecko wydaje dźwięki właściwie od pierwszych sekund swojego życia. W czasie pierwszych tygodni życia noworodek krzyczy i płacze, może także pojawić się odgłos gulgotania. Intensywny wzrost i rozwój możliwości w czasie pierwszego roku życia odnosi się także do rozwoju mowy u dziecka. Pojawiają się samogłoski: a, o oraz u, następnie, w wieku 3-6 miesięcy, rozpoczyna się faza głużenia i wraz z nią pojawiają się pierwsze spółgłoski, najczęściej g, p, m, b. Faza gaworzenia to drugie półrocze życia, charakteryzuje się ono pojawieniem się sylab: ma-ma, ba-ba. W ten sposób mogą pojawiać się pierwsze słowa, często jednak niemowlę wypowiada je bez zrozumienia. Zanim dziecko zacznie naprawdę mówić, nawiązuje z bliskimi bardzo ważną komunikację niewerbalną.

Okres wyrazu – pojawiają się słowa

Pierwsze, świadomie wypowiadane słowa najczęściej pojawiają się w drugim roku życia. Takie maluchy nie umieją wymawiać poprawnie (lub wcale) części spółgłosek i samogłosek nosowych. Słowa nie zawsze są wypowiadane w całości – na przykład „piłka” początkowo może być jedynie pierwszą lub ostatnią sylabą „pi” lub „ka”, mogą być także uproszczone. W przypadku naszego przykładu „piłka” może brzmieć „pika”. Jest to całkowicie normalne i jest to część prawidłowego rozwoju mowy u dziecka, jeśli przypada w mniej więcej w tym czasie. Maluch zaczyna tworzyć zestaw zrozumiałych dla niego słów.

Stwierdzenia, przeczenia i pytania – okres zdania

Gdy zasób słów rośnie, rośnie także długość wypowiadanych przez dziecko zdań. Trzeci rok życia najczęściej wiąże się z mówieniem zdań składających się z kilku wyrazów. Dzieci zaczynają stosować odmianę rzeczowników i innych części mowy, a także przeczenia i zdania pytające.

Okres swoistej mowy dziecięcej

Pomiędzy czwartym i szóstym rokiem życia dziecka pojawiają się dłuższe wypowiedzi i bardziej skomplikowane zdania. Przedszkolaki tworzą swoje własne słowa – jest to nazywane tworzeniem neologizmów. Jest to bardzo przyjemny czas w komunikacji dla całej rodziny, gdyż mowa dziecka jest zrozumiała i można z nim nawiązywać długie, logiczne dialogi. Ten okres powinien wiązać się z wypracowaniem prawidłowego wymawiania wszystkich głosek.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl